باغ و باغ ویلا ها بزرگترین پروژه ها در میان پروژه های محوطه سازی هستند. باغ ها به دلیل وسعت زیادی که دراند بخش وسیعی را نیز در بخش محوطه سازی نیاز دارند. از همین جهت این بخش از عمده کارهایی است که شرکت های فعال در این زمینه انجام می‌دهند

چه مواردی را باید در محوطه سازی ویلا مورد توجه قرار داد؟

طراحی یک ویلا شامل طراحی فضاها، حجم، نمای ساختمان و در نهایت طراحی محوطه یا محوطه سازی ویلا می‌شود.
در اینجا قصد داریم تا شما را با چند عنصر موثر در محوطه سازی ویلا و طراحی حیاط ویلا آشنا کنیم.

رنگ بندی فضای محوطه ویلا

در محوطه سازی باغ و ویلا رنگها اولین المانهایی هستند که بطور مستقیم و غیرمستقیم در یک نگاه مرکز توجه افراد میشود.
بنابراین در طراحی محوطه ویلا بسیار مهم است.
رنگ میتواند با گیاهان یا المان‌های موجود در حیاط ویلا مانند سنگ فرش، دیوارها یا نرده‌ها و آبنما و غیره به حیاط اضافه شود.
نکته مهم در استفاده از رنگها:
رنگ باعث جلب توجه بسیار زیادی از مقابل چشمان افراد دارد.
برای مثال اگر از جعبه گل یا گلهای سفید استفاده میکنید باعث میشود سایر بافتهای گیاهی کمتر در نظر ما جلوه کنند.
اما اگر قصد ایجاد یک کانون توجه در طراحی حیاط ویلای خود دارید، گزینه مناسبی است.

خطوط محوطه ویلا

خطوط موجود در محوطه سازی حیاط ویلا معرف ساختار و نوع فضاسازی حیاط ویلا و منظره آن می‌باشد.
لبه گذرگاه روی برکه یا نهر مصنوعی در باغ ویلا، ابعاد یک جعبه گل و دیوارها، نرده خطوط ممکن در طراحی حیاط ویلا میباشند.
خطوط صاف و زاویه‌های سخت، ظاهری رسمی‌ایجاد می‌کنند.
در حالی که خطوط منحنی یک ظاهر غیررسمی‌به حیاط ویلای شما می‌دهند.
از خطوط عمودی می‌توان برای بالا کشیدن چشم و ایجاد فضای بزرگتر استفاده کرد.
برای افزودن خطوط عمودی به یک حیاط می‌توان از درختان بلند استفاده کرد.
خطوط افقی باعث میشود با کشیدن چشم در امتداد زمین، فضای بزرگتر شود. .

بافت گیاهی محوطه ویلا

به طور کلی بافت با گیاهان به باغ اضافه می‌شود.
با این حال، بافت نیز میتواند با استفاده از مواد سخت مثل سنگ فرش یا صخره‌های مصنوعی در برکه‌ها و حوضها ایجاد شود.
بافت گیاه به ظرافت یا درشت بودن، زبری یا نرمی، سنگینی یا سبکی یک گیاه خاص اشاره دارد.
گلها، برگها همه دارای بافت هستند.
استفاده از گیاهان با بافت‌های مختلف راهی عالی برای ایجاد تنوع در محوطه سازی حیاط ویلا است.

طراحی فضای سبز ویلا

هنگامی‌که واژه فضای سبز را می‌شنویم، عموما ناخود آگاه ذهنما به سمت فضاهای سبز شهری در پارک‌ها، بلوار‌ها و یا میادین که دارای گل کاری، چمن کاری و درختچه‌های زینتی هستند، می‌رود اما چیزی که در طراحی فضای سبز ویلا در مورد آن صحبت می‌کنیم کمی‌متفاوت از آنچه که در ذهن داریم است.

برای طراحی فضای سبز ویلا و محوطه سازی حیاط ویلا عوامل مختلفی دخیل هستند و بر سبک و شیوه طراحی تاثیر می‌گذارند. محوطه سازی ویلا می‌تواند از بخش‌های متنوعی تشکیل شود و فضای سبز زیر مجموعه محوطه سازی است، به طور عامینانه تر اگر بگوییم، اصطلاحا طراحی فضای سبز در دل محوطه سازی ویلا قرار می‌گیرد.

در قدم اول برای شروع طراحی فضای سبز ویلا باید تصمیم بگیریم که چه میزان از محوطه ویلا و باغ قرار است به فضای سبز اختصاص داده شود. همانطور که گفتیم، در محوطه ویلا المان‌های زیادی از جمله زمین بازی، آلاچیق، آبنما، برکه، اتشکده و… وجود دارد پس ابتدا باید تصمیم بگیرید چه درصدی از حیاط ویلا را به فضای سبز اختصاص می‌دهید.

با اصول محوطه سازی ویلا بیشتر آشنا شوید

همانطور که به آن اشاره کرده ایم محوطه سازی و آیتم فضای سبز ویلا  یکی از عنصرهای اصلی و ویژه در زیبایی و شکوه بخشیدن به یک ویلا بوده، تقویت زیبایی و آرامش در طراحی فضای سبز ویلا لازمه اصلی و الویت کار است. بدین ترتیب طراحی فضای سبز خانه باید بر پایه و اصول و قواعد خاص به خود پیش روی کند و مارا به نتیجه دلخواه برساند بنابراین این موضوع  از اهمیت بالایی برخوردار است و بی توجهی به آن میتواند ثمره کار راه از بین ببرد. محوطه سازی ویلا باید کاملا مطابق با اقلیم و موقعیت محل اجرای پروژه،  وبا توجه به انتظارات کارفرما و میزان بودجه ای که در نظر گرفته صورت بپزیرد.

اتود زدن و طراحی اولیه پروژه

پس از تحلیل و بررسی دقیق موارد و درخواست‌های کارفرما، اتود زدن و طراحی پروژه محوطه سازی ویلا آغاز می‌گردد. طراحی به صورت سه بعدی و یا تری دی یکی از تکنیک‌های نوظهور به شمار می‌رود که کمک شایانی به ارائه دقیق پروژه  و نمایش کاملی از نتیجه کار داشته است به کمک آن میتوان اشکالات و نواقص احتمالی را رفع کرد.

انتخاب تخصصی گیاهان و ایجاد اجزای مختلف متناسب با فضا طراحی شده

قطعا مهم‌ترین بخش یک فضای سبز، و محوطه ویلا، گیاهان آن  هستند. باید در انتخاب گیاهان به نقشی که  آن‌ها در محوطه پروژه ما ایفا میکنند توجه کرد؛ زیرا معمولا در محوطه سازی ویلا برای بخش بندی فضا، کنترل  محدوده دید، ایجاد موانع و حصار نیز از گیاهان استفاده می‌شود. یکی از اصول و آینده نگری‌های مهم دیگری که باید درزمان  انتخاب گیاهان و محل کاشت آن‌ها باید در نظر داشت، توجه به فضای مورد نیاز برای رشد گیاهان و درختان است زیرا عدم توجه به این موضوع می‌تواند موجب آسیب به گیاهان و از بین رفتن فضای سبز ویلا گردد.

طراحی پلان محوطه ویلا

در محوطه سازی ویلا، در ابتدا باید با توجه به پتانسیل‌های زمین محوطه ویلا و همینطور خواسته کارفرما یک پلان برای حیاط ویلا ترسیم کنیم.

جمع آوری اطلاعاتی از قبیل نوع گیاهان منطقه، جهت باد و وضعیت خاک، وضعیت آب و نوع آبیاری و… باید انجام شود تا هزینه‌ها و زمانی که صرف خواهد شد رضایت بخش باشد.

شروع طراحی پلان محوطه ویلا با نقشه برداری از محوطه ویلا آغاز می‌شود که این مرحله یک اقدام بسیار مهم به ویژه در زمین‌ها و محوطه‌های بزرگ است که نباید آن را سرسری گرفت.

معمولا نقشه برداری توسط دستگاهی به نام توتال انجام می‌شود. در نقشه برداری وضعیت زمین، میزان خاک موجود و همچین میزان خاک برداری و یا خاک ریزی مناسب برای محوطه سازی اندازه گیری می‌شود.

حساسیت این مرحله ایجاب می‌کند که معمولا یک مهندس عمران آن را انجام دهد، البته این بدان معنا نیست که مهندسین معماری و لنداسکیپ توانایی انجام آن را نداشته باشند.

طراحی محوطه ویلا

در طراحی پلان حیاط ویلا تمامی‌عناصر کاربردی و المان‌های تزئینی، بافت‌های گیاهی و سایر موارد موجود در محوطه مشخص می‌شود.

استخر، آلاچیق، پیاده راه‌ها، حصارهای تزئینی، آبنما، نیمکت و نشیمن و همچنین نورپردازی‌ها و شبکه‌های آبیاری در پلان حیاط ویلا جانمایی می‌شوند.

البته تمامی‌این عناصر ذکر شده ابتدا پس از تکمیل نقشه برداری، بصورت اتود ساده و اولیه یا با دست و یا با نرم افزار‌ها ترسیم شده و پس از نهایی شدن با کارفرما به صورت سه بعدی مدل می‌شوند.

یکی از روش‌های مرسوم برای ارائه پلان محوطه، ارائه پلان راندو از لنداسکیپ ویلا است. پلان راندو مانند یک نقشه است که حیاط ویلا کاملا مشابه واقعیت در آن ترسیم شده و تمامی‌المان‌ها با نشان‌های مخصوص و اختصاری در محوطه جاگذاری و نشان داده می‌شوند.

در قسمت پایین راندو نیز بعنوان راهنما نام و جزئیاتی مختصر برای هر نشان اختصاری در پلان موجود است که کارفرما به راحتی می‌تواند از طرحی که برای محوطه سازی در نظر گرفته شده مطلع شود.

محوطه سازی باغ

طراحی محوطه باغ ویلا یا محوطه سازی باغ ویلا یکی از لذت بخش ترین فعالیت‌هایی است که هرکسی از انجام آن لذت می‌برد، حتی نگاه کردن به فضای سبز تاثیر مثبتی در روحیه دارد چه برسد به اینکه شما خود گیاهانی را پرورش دهید. بخصوص اگر ذوق و سلیقه باغبانی هم داشته باشید بی شک رسیدگی به باغ و گیاهان می‌تواند یک تراپی باشد.

در طراحی محوطه باغ یا محوطه سازی باغ ویلا، باید بدانید که باغ خود را به چه منظور ایجاد می‌کنید.
اگر بخواهیم واضح تر توضیح بدهیم، در واقع باید بدانید از طراحی باغ ویلا، یا محوطه سازی باغ میوه می‌خواهید یا محوطه سازی باغچه حیاط ویلای خود و تنها داشتن فضای سبز است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *